Коли мені до рук потрапив цей унікальний репертуарний збірник вибраних творів зарубіжних композиторів для ансамблів (оркестрів) баяністів композитора-аранжувальника, члена Національної Ліги українських композиторів, Заслуженого працівника культури України, нашого земляка Віктора Марушки із промовистою назвою «Мелодії гармонік», я одразу пригадала, що в моїй домашній бібліотеці щось подібне вже є. Порилася і знайшла: у 2010 році автор видав збірку інструментувань під назвою «Мелодії оркестру». А доти був збірник для ансамблів (оркестрів) народних інструментів «Рідне місто Виноградів», відтак книга «Син Божий днесь народився», до якої ввійшли нотування, перекладення та гармонізації для чоловічого ансамблю та мішаного хору 35 найпоширеніших у нашому районі колядок, записаних мовою місцевого діалекту, що передаються з покоління до покоління протягом багатьох століть.
І ось нова робота Віктора Івановича, над якою він працював майже 30 років. До збірки включено високого рівня перекладення та інструментування 14 музичних творів вибраних зарубіжних композиторів різних жанрів та стилів, надані розгорнуті методичні рекомендації щодо роботи над музичними творами, спираючись на великий власний досвід автора як керівника оркестру баяністів. Позаяк я не дуже розбираюся у музикознавстві, краще скажу, що про цю книгу думають люди, знані і відомі в цій царині мистецтва.
П. Рак – голова обласної Національної Ліги українських композиторів, Заслужений діяч мистецтв України, лауреат обласної премії ім. Д. Задора: «Сучасне баянне виконавське мистецтво безумовно потребує постійного оновлення та поповнення репертуару, отож представлена збірка є дуже доцільною та актуальною, має право на використання її в роботі керівниками та викладачами різних за складом оркестрів та ансамблів баяністів мистецьких шкіл, а також, в якості посібника, для студентів середніх і вищих навчальних мистецьких закладів».
В. Стегней – заслужений працівник культури України, викладач-методист Ужгородського музичного коледжу ім. Д. Задора: «Баянно-акордеонне виконавство за короткий історичний період здійснило стрімку еволюцію – від невибагливого народно-побутового музикування до сучасних висот повноцінного академічного жанру. Його становлення в музичному мистецтві відображає яскраву сторінку цього виду інструментальної творчості. Постійні новації у конструкції інструмента зумовлюють тенденцію до інтонаційного оновлення музики, динамічного розвитку і вдосконалення виконавського мистецтва баяністів-акордеоністів у відповідності до вимог часу. В якості однієї з найвагоміших складових зростання виконавської майстерності провідне місце належить навчально-педагогічному репертуару. Автором збірника дані розгорнуті методичні рекомендації щодо виконання та роботи над музичними творами, спираючись на власний багаторічний досвід керівника оркестру баяністів. Загальний рівень інструментувань та перекладень збірки є високим та заслуговує позитивної оцінки»…
До речі, у передмові до книжки директора Виноградівської ДШМ ім. Б. Бартока В. І. Марушки сказано, що він «досвідчений педагог, музикант, диригент, аранжувальник-інструменталіст – визначна постать на теренах музичного мистецтва та культури рідного Закарпаття». І це справді так. Я пам’ятаю його покійного батька-скрипаля – як він гарно співав у сільському храмі! Саме завдяки йому у сина проявився потяг до музики, до улюбленого інструменту – баяна. Відтоді – і на все життя. Поступив у Виноградівську дитячу музичну школу в клас баяна до викладача І. Кікало – саме вона відкрила юному музиканту чудовий світ професійної музики. Далі було Ужгородське музучилище, де й почав інструментувати та перекладати твори для баяна та оркестру народних інструментів, паралельно з навчанням працював акомпаніатором у Закарпатській обласній філармонії. Училище закінчив з відзнакою, поступив до Львівської державної консерваторії ім. М. Лисенка в клас викладача – Заслуженого артиста УРСР Я. Ковальчука. В той же час починає працювати викладачем, потім завідуючим відділом народних інструментів Виноградівської дитячої музичної школи, керує хоровими колективами колгоспу «Нове життя» та заводу «Електрон».
Останні 30 років очолює ДМШ ім. Б. Бартока. Не думаю, що варто розповідати, як Віктор Іванович зумів вдало поєднати педагогічні підходи і музичні навики у навчанні юних музикантів, значна кількість з яких неодноразово були учасниками шкільних, кущових, обласних конкурсів індивідуальних виконавців, пішли в життя стежиною свого наставника. Оркестр баяністів ставав призером І, ІІ, ІV та VІІ обласних конкурсів ансамблів та оркестрів народних інструментів.
Крім роботи керівника та викладацької діяльності, Віктор Іванович в різні роки керував квартетом баяністів-викладачів, самодіяльним квінтетом народних інструментів, самодіяльним народним оркестром та хором працівників культури, самодіяльним народним хором ветеранів праці, репертуар яких складається з творів, так чи інакше оброблених самим В. Марушкою, апробованих та виконуваних вже згаданими колективами на сценах міста, району, області, всеукраїнських, близького і далекого зарубіжжя, зокрема Угорщини, Румунії, Словаччини, Хорватії.
Додам: автор висловлює щиру подяку департаменту культури ОДА (директор О. Бабунич), Закарпатському осередку Національної Ліги Українських композиторів (голова П. Рак) та Виноградівському міському голові С. Бочкаю за допомогу у виданні цієї збірки. Презентація її вже відбулася на курсах підвищення кваліфікації в Ужгородському музичному коледжі. А оркестр юних виноградівських баяністів на VІІ обласному конкурсі ансамблів народних інструментів та оркестрів здобув почесне третє місце, виконавши твір із цієї збірки «Гармоніка-бугі».
Закарпатська обласна організація Національної Ліги українських композиторів подає роботу В. Марушки «Мелодії гармонік» на здобуття обласної премії ім. Д. Задора в галузі мистецтва (номінація «Музикознавство»). Таких досягнень у нашому районі ще не було.
Мальвіна САВИНЕЦЬ