Прямуючи на інтерв’ю до вчителя інформатики Івана Ісака по дорозі почула від знайомих багато позитивних відгуків на його адресу. Всі, наче в один голос, мовили про нього як про вкрай порядну людину і надзвичайно хорошого, високопрофесійного педагога. Свідченням його високого фахового рівня є численні переможці олімпіад. Окрім того, Іван Семенович – перший у районі викладач інформатики. Вчитель-методист, відмінник народної освіти, заслужений учитель України. Та головний його титул – любов та повага учнів і колег.
– Народився я у селі Великі Ком’яти в сім’ї колгоспників. Після здобуття середньої освіти, закінчив Дрогобицький педагогічний інститут за фахом вчитель математики. За розподілом мене направили у село Широке, де відпрацював 7 років. Згодом 4 роки працював методистом, завідувачем фільмотекою в райвідділі освіти. Та це було не зовсім моє, оскільки головне для мене – живе спілкування з дітьми. Бути вчителем – моє покликання. Із дітьми забуваю про всі проблеми, черпаю від них енергію та сили. Тому з 1980 року і по нині вчителюю у міській ЗОШ №8. Спочатку викладав тільки математику, а коли через 5 років ввели інформатику – вчив паралельно 2 предмети. Перші уроки інформатики були виключно теоретичними із невеликих брошур майже на 100 сторінок – складали алгоритми для розв’язування задач. Наступного року ввели програмні калькулятори, а ще через рік – комп’ютери УМПКР, відтак отримали більш хороші комп’ютери – ДВК-4М, потім Пошуки-2. А от тепер у нашій школі вже є 3 комп’ютерні класи, – розповідає Іван Семенович. – Вчителем працюю 44-ий рік. Тож кількість моїх учнів і не злічити. Проте цікавлюся долею тих, хто обрав за фах математику та інформатику. Один мій учень працює ведучим програмістом в Індійському посольстві, інший – у Шотландському місті Глазго. Є і чимало програмістів у Виноградові. До них часто доводиться звертатися з шкільною технікою, яку часом лагодять безкоштовно.
За інформацією управління освіти, молоді та спорту Виноградівської РДА минулого навчального року саме серед учнів І. С. Ісака була найбільша кількість переможців обласної олімпіади з інформатики. Та сам учитель каже, що цьогорічний показник є найнижчим у його практиці, адже попередні роки він мав більше призерів, було, навіть 8 хлопців та дівчат – вся команда стала призерами. Є його учні учасниками Всеукраїнського етапу олімпіад, а також призерами Малої академії. Саме про них – розумних та талановитих, він охочіше розповідає, аніж про себе. Серед юних дарувань останніх років: Ігор Вовк, Ніколетта Чернікова, Леся Тільняк, Юрій Фозекош, Михайло Кобилянський, Едуард Боршош, Микола Тереля та ряд інших.
– Обов’язок кожного вчителя – виявляти в процесі навчальної діяльності талановитих дітей і створювати творче середовище для їх самореалізації, учити знаходити нестандартні рішення та творчо мислити, виявляти ініціативу, бути суб’єктом навчання. Випускник, що володіє такими навичками, зможе в майбутньому кваліфіковано виконувати професійні обов’язки й бути конкурентоспроможним у високотехнологічному просторі. До того ж всім відома істина, що обдаровані діти – майбутнє України. Вони забезпечать модернізацію економіки та інноваційний розвиток держави. Тому перед кожним учителем стоїть завдання створення оптимальних умов для розвитку всебічно обдарованої молоді та забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації. Саме з обдарованих дітей виростають майбутні лідери в різних галузях, які принесуть користь суспільству, стануть гордістю держави. Робота з талановитими школярами є одним із важливих, хоч і не нових, напрямів сучасної освіти, – продовжує свою розповідь педагог. – З досвіду роботи знаю, що дійсно обдаровані діти на уроках інформатики зустрічаються доволі часто, але коли інформатика викладається лише 1 годину на тиждень, дуже важко організувати роботу з ними, зацікавити їх предметом. На моє переконання, на початковому етапі роботи з обдарованими дітьми вчителю треба зробити все, щоб у школярів були сформовані вміння самостійно здобувати знання з різних джерел, аналізувати факти, формулювати висновки й узагальнення, аргументувати свою відповідь. Моделювання подібних ситуацій на уроці сприяє тому, що кожна обдарована дитина, так чи інакше виявить творчий потенціал, розкриє в собі нові здібності. Тож перший етап у роботі з обдарованими дітьми – надання творчому учневі максимальної самостійності. Повністю зосередити роботу з обдарованими дітьми на уроці на розв’язуванні практичних завдань, подібних до тих, що зустрічаються на олімпіадах з інформатики, неможливо, тому що потрібно реалізовувати програму, приділяти увагу всьому класу. Але в даному разі можна скористатися ознаками талановитості, і якщо учень дійсно має великі здібності до інформатики, то йому не потрібно до кінця все роз’яснювати. Якщо в класі є обдаровані діти, то при поясненні нового матеріалу, познайомивши із суттю проблеми й не вникаючи в подробиці, можна запропонувати їм продовжити роботу самостійно, відшукавши свій шлях вирішення задачі, а вчитель у цей час може продовжити роботу з іншою частиною класу. Під час практичної роботи можу запропонувати обдарованим учням самостійно знайти рішення поставленої задачі, а основній частині класу пояснити основні аспекти виконання завдання. Обдарованій дитині дуже важливо самореалізуватися. Коли обдарований учень усвідомлює, що він всього досяг самостійно й учитель тільки спрямовував його, він буде й далі виявляти самостійність та ініціативність в опануванні предметом та додатковими знаннями й уміннями, унаслідок чого досягатиме максимальних успіхів на предметних олімпіадах та конкурсах. У роботі з обдарованими учнями на уроці використовую диференційовані, індивідуальні завдання та групові форми роботи. Талановитим учням на уроці даю для розв’язання завдання підвищеної складності, а потім вони можуть приєднатися до вчителя в експертній діяльності при перевірці завдань решти учнів класу. Часто на уроках пропоную всім дітям роботу із створення колективного проекту. Проте основну частину роботи з обдарованими дітьми в галузі ІКТ переношу на позаурочну діяльність: гуртки та факультативи. Саме тут відбувається підготовка дітей до участі у різноманітних інтелектуальних і предметних олімпіадах, творчих конкурсах, фестивалях, що дає можливість обдарованій дитині розкрити творчі задатки та реалізовувати інтереси, що виходять за межі шкільної програми. Ще один спосіб допомогти самореалізуватися талановитому учню полягає в організації його індивідуальної дослідницької діяльності. Така форма роботи з обдарованими надає школярам можливість самостійно обрати не тільки тему дослідницької роботи, але й індивідуальний темп в досягненні поставленої мети. Щоб максимально заохотити обдаровану дитину, стимулювати її подальший розвиток, потрібно постійно популяризувати результати її творчого зростання, перемоги в різноманітних конкурсах та олімпіадах. Для талановитої дитини, як і для кожної людини, дуже важливо, щоб про її здобутки знали батьки, однокласники, учителі школи, де вона навчається. Це є своєрідним стимулом та поштовхом до подальшого творчого зростання.
У колекції нагород Івана Семеновича 4 грамоти міністерства освіти, а от кількість грамот з управління освіти, Виноградівської райради та РДА і не злічити. Не рахував він і скільком обдарованим дітям вказав шлях у доросле життя. Бо для цієї напрочуд ввічливої та скромної людини бути вчителем, шукати, розвивати та стимулювати обдарованих дітей – не просто професія, а сенс життя.
Наталія Кобаль