Історія зародження, становлення і розвитку казначейства багата і тривала. Ще 26 років тому слова «Державне казначейство» викликали подив. Абсолютна більшість людей, навіть з фінансовою освітою, не знали, що це орган державної влади та які його функції. Державне казначейство України було створене Указом Президента України від 27.04.1995 року №335/95 «Про Державне казначейство України». У Виноградові Світлана ЛАКАТОШ працює в Управлінні Державної казначейської служби України з першого дня її заснування заступником начальника. А цьогоріч у грудні виповнилося 10 років, відколи Світлана Михайлівна очолила «казну». Її знають та поважають, адже це людина – умудрена досвідом і відкрита до спілкування. Тож на день народження Державного казначейства ми завітали до Світлани Лакатош, аби розпитати про їх роботу та зміни, що відбулися у зв’язку з децентралізацією влади.
– За 26 років, що змінилося у вашій роботі і що залишилося сталим?
– За ці 26 років дуже багато змінилося. Державна казначейська служба пройшла період розвитку та становлення. Була сформована трирівнева структура казначейських органів. Казначейство стало учасником Системи електронних платежів Національного банку України та здійснює обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та видатками. Кошти державного та місцевих бюджетів, Державних фондів, розпорядників коштів та інших клієнтів були сконцентровані на Єдиному казначейському рахунку в Національному банку, що дозволило здійснювати управління бюджетними коштами, надавати позички місцевим бюджетам, у яких виникають тимчасові касові розриви, розміщати вільні кошти на депозитних рахунках. За останні роки введено в дію декілька електронних сервісів, які дуже змінили роботу і відносини з клієнтами. Введено в дію систему дистанційного обслуговування Клієнт Казначейства – Казначейство. На сьогодні нами заключено 100% договорів на обслуговування, але майже половина клієнтів не готова технологічно чи морально переходити на обслуговування дистанційно. Введено подання електронної звітності Є-Звітність. Всі наші розпорядники бюджетних коштів подають бюджетну та фінансову звітність засобами електронного зв’язку – дистанційно. За часи створення Виноградівське казначейство змінило два приміщення: спочатку – будинок побуту на третьому поверсі, а в 2006 році Кабінет Міністрів викупив будівлю колишнього банку «Україна» по вул. Миру, 16. На сьогодні маємо свою будівлю, ще і надаємо в оренду приміщення Виноградівській Державній виконавчій службі та іншим фізичним особам. Чисельність працівників з 6 чоловік на початку, збільшилася до 15 на сьогодні. Ми починали без жодного комп’ютера, а наразі практично всі процеси в діяльності казначейства комп’ютеризовані.
– Як вплинула територіальна реформа на структуру і кількість клієнтів Вашої установи і які територіальні громади Ви обслуговуєте?
– Зрозуміло, що з адміністративно- територіальною реформою змінилася і структура наших клієнтів. У першу чергу в грудні 2020 року закінчено повноваження у 28 сільських радах та Виноградівській районній раді, ліквідовано Виноградівську районну державну адміністрацію і її відділи: фінансовий, культури, освіти, соціального захисту населення та деякі одержувачі коштів районного бюджету. В той же час в новостворених територіальних громадах, а саме у Виноградівській, Королівській, Вилоцькій та Пийтерфолвівській створені нові фінансові відділи, відділи освіти, культури, здоров’я, молоді та спорту, відділи у справах дітей, сім’ї та соціального захисту, заклади дошкільної освіти, котрі є окремими розпорядниками коштів бюджету. В минулому 2020 році у нас було 83 клієнти казначейства, а станом на 1 квітня 2021 року маємо їх 55. Але клієнтська база постійно збільшується.
– Фахівці яких спеціальностей необхідні для роботи в казначействі?
– У першу чергу, за напрямками нашої діяльності, спеціальності – «Бухгалтерський облік» та «Фінанси» і ті, які мають ступінь від магістра до бакалавра в залежності від посади.
– Що змінилося в підпорядкованості Виноградівського управління казначейства?
– Однозначно, що територіальна реформа не могла оминути і казначейську систему. Ми в стані реорганізації. По нашому управлінню тільки зміниться назва з Управління казначейства у Виноградівському районі на Виноградівське управління ДКСУ ГУДКСУ у Закарпатській області. А от в підпорядкованості Виноградівського управління Державного казначейства нічого не змінилося. Ми залишаємося окремою юридичною особою та структурним підрозділом Головного управління Державної казначейської служби України у Закарпатській області.
– Світлано Михайлівно, бачимо, що маєте чудовий, згуртований колектив, де досвідчені працівники передають свої знання молоді. Що побажаєте колегам?
– з нагоди 26-ої річниці казначейства передусім дякую за співпрацю головам територіальних громад, колегам з фінансових управлінь територіальних громад та податкової інспекції, нашим шановним розпорядникам коштів державного та місцевого бюджетів. Спасибі за нелегку працю колегам-казначеям. Варто відзначити багаторічну працю та значний внесок у становлення казначейської служби в районі всіх працівників нашої служби. Тож вітаю своїх колег з 26-ою річницею створення Державного казначейства України. Казначей – це окрема професія: це і бухгалтер, і економіст, і юрист, і багато хто ще! Всім зичу міцного здоров’я, морального і матеріального задоволення від роботи, поваги від клієнтів, стабільності та впевненості у завтрашньому дні. Зі св’ятом нас, колеги!
Наталія КОБАЛЬ