Усі батьки люблять своїх дітей і вважають їх найкращими у світі. Вони мріють у майбутньому бачити їх успішними і освіченими людьми. Але успішною людина може бути лише тоді, коли вона легко і вільно володіє своєю мовою. Ми знаємо, що дитина не народжується із сформованим мовленням. Лише поступово, крок за кроком дітки вчаться правильно і чітко вимовляти звуки, узгоджувати між собою слова, будувати речення, висловлювати свої думки. На жаль, іноді мовленнєвий розвиток відбувається із запізненням або з особливостями розвитку. Якщо ви помітили у своєї дитини проблеми з мовленням, без досвідченого фахівця не обійтися. Сьогодні у навчальних закладах працюють педагоги-логопеди, які допомагають молодшим школярам вчитися правильно говорити. Про специфіку роботи з дітьми, в яких виявлено відхилення мовного розвитку, нам розповіла молодий і талановитий учитель-логопед міської ЗОШ №8 Зіта КОЛЧАР.
– Логопедія – це наука про порушення мовлення та їх подолання. А логопед – педагог, який займається їх усуненням. Простими словами – це вчитель, який вчить правильно вимовляти всі звуки і говорити. Я проводжу заняття не лише з учнями початкових класів восьмої школи міста, а й з Хижі, Черни, Новоселиці, Горбків, Веряці і Королева. Є в мене також троє інклюзивних учнів. Наші заняття проходять два рази на тиждень під час групи продовженого дня.
Перед початком навчання у школі діти повинні пройти профілактичне обстеження у лікарів, де й виявляють тих, у кого є мовні порушення. Адже, прийшовши до першого класу, вони вже повністю мають правильно вимовляти всі звуки. Доволі часто в родині не помічають мовленнєві недоліки сина або доньки, через що під час спілкування з дорослими та однолітками в них виникають певні труднощі. З кожним роком зростає число дітей, які мають ті чи інші проблеми з мовленням. Через це дитина може стати дратівливою, плаксивою, замкнутися в собі. Тому надзвичайно важливо своєчасно виявити ці порушення і допомогти дитині у виправленні мовленнєвої вади, – розповідає Зіта Павлівна.
– Причин того, що дитина не розмовляє або говорить неправильно, може бути багато: від розумової відсталості, аутизму і до функціональної незрілості. Крім цього, можливо, мама перехворіла під час вагітності, або патологічні пологи були – це також може вплинути на розвиток мови. Дуже часто, на мою думку, мовні відхилення виникають у діток через брак живого спілкування з батьками. Мами і татусі зараз дуже зайняті, а тому їм простіше всадовити своє чадо за комп’ютер чи телевізор, ніж почитати казочку або просто поспілкуватися на цікаву тему. Адже, спостерігаючи за маминою артикуляцією, дитина зможе навчитися правильно вимовляти ті чи інші звуки і слова шляхом наслідування. Навіть під час готування на кухні можна залучити дитину допомагати і одночасно вчити говорити.
Турботливі батьки одразу помічають порушення і обов’язково звертаються до фахівців із запитаннями: чому моя дитина мовчить, чи правильно розвивається мовлення у моєї дитини, яка причина і чим їй допомогти тощо. Разом ми намагаємося усунути і подолати цю проблему. Однак, наголошую, що і робота батьків у домашніх умовах має дуже величезне значення. Адже основними ліками може стати просте людське спілкування. З дитиною потрібно говорити про все, коментуючи ту чи іншу дію.
Слід зауважити, що хлопчиків з порушенням мови більше, ніж дівчаток. Вони можуть не лише не вимовляти звуки, а й «ковтати» закінчення слів. Через це в подальшому з’являються проблеми з читанням і письмом, розвиваються психологічні комплекси. Якщо своєчасно помітити проблему, то її можна вирішити ще до початку навчання в школі. Багато дітей не вимовляють шиплячі «ш» і «ж», також не всім піддається буква «р» або вона в них гортанна, як у французів, або замінюють її на «л». Буває і так, що дитина зовсім не вимовляє звуків, замінює один звук іншим, спотворює звук, нечітко вимовляє окремі звуки, пом’якшує звуки. Добре, якщо дитина чує, що вона неправильно говорить, бо багато й на слух цього не сприймають.
Дуже важко сьогодні дітей зацікавити, адже їм доводиться займатися зі мною в той час, коли їхні однолітки граються на вулиці. Але є дітки, котрим подобається, вони хочуть виправити свою мову і старанно виконують всі вправи на уроці, а також домашні завдання. Намагаюся застосовувати різноманітні ігрові форми навчання, щоб заохотити їх. У мене був випадок, коли дитина не вимовляла правильно ні «с» ні «з», ні «ц» і навіть «к». Але після постійних занять вона виправила свою ваду. Якщо вже більш серйозні проблеми, то на допомогу прийдуть дефектологи, а при заїканні обов’язково слід звернутися до невропатолога. Після правильного лікування мова в дитини нормалізується. Головне, в такий період батькам бути дуже уважними до своїх дітей. З ними потрібно завжди розмовляти, давати можливість їм висловлювати думку, а також уважно слухати і виправляти, а не «сюсюкати», як це часто буває в малому віці.
Під час занять ми виконуємо завдання на дрібну моторику, бо це також позитивно впливає на розвиток мовлення. Поки одні учні виконують завдання, ще додатково з кожним індивідуально встигаю попрацювати. Діти мають зошит, в якому вклеюю для них домашні завдання, адже два рази занять на тиждень у класі інколи буває недостатньо. Вдома ж батьки щодня спілкуються з дитиною, тому можуть виділити кілька хвилин на закріплення матеріалу. Завжди будуть хороші результати, коли з дитиною вдома займаються.
Отож, якщо ви любите своїх дітей і хочете, щоб вони не мали мовних проблем, раджу всім батькам самим правильно говорити, побільше спілкуватися зі своєю малечею, грати в ігри, що сприяють розвитку мовлення, мислення і фантазії. Якщо ж виявили мовні порушення, не зволікати і не боятися звертатися за консультацією до вчителя-логопеда.
Не дивлячись на те, що робота з дітьми забирає багато енергії, я завжди отримую величезне задоволення, коли бачу їхні успіхи. Це надихає ще більше працювати, щоб допомагати нашим діткам навчитися правильно говорити, – підсумувала педагог.
Любов ТОКАЧ