Літо – в зеніті. Здавалося б, туристичний сезон у розпалі. Але чи не переживають нині туристичні фірми важкі часи на фоні ситуації в державі та мукачівських подій? Які туристичні принади приваблюють цьогоріч туристів? Коментар на цю тему «Новинам Виноградівщини» надав директор туристичної агенції «Viva Тур» Степан ФЕДОРКО: – Звичайно, криза і події в державі відобразилися на роботі туристичних операторів і туристичних агенцій. Адже відпочинок – це така стаття витрат, яка найбільш відчуває проблеми. А туристичні агентства нині дійсно переживають важкі часи. По-перше, впали потоки туристів, по-друге, середня ціна туру зменшилася, тобто, люди стараються заощадити. Так, вони відпочивають, але більш економно, ніж у попередні роки. Проте люди планують літній відпочинок, адже життя триває, дітей потрібно оздоровити. Але певні зміни в напрямках туристів все-таки відбулися. Адже люди наразі обирають менш затратний відпочинок. Основний критерій, на який нині зважають – вартість туру. Відповідно, люди знову повернулися до курортів Болгарії, які завжди були більш бюджетними, ніж інші. Популярними серед наших клієнтів є також грецькі курорти, які нині стараються привабити туристів вартістю послуг. І хоч у Греції зараз також криза, але на роботі туристичної галузі вона не відображається – готелі коригують ціни, постійно надають туристам вигідні пропозиції. Приміром, у дії щоденна акція «Готель дня», згідно якої певний готель може надавати знижку на вартість проживання до 50-ти відсотків. Погодьтесь, це суттєва економія коштів. Заощаджують люди й через те, що поїздки організовують власним автотранспортом, групуються декілька сімей, щоб здешевити відпочинок. Улітку хороша пропозиція, в тому числі й цінова – це відпочинок у Єгипті. А загалом я б радив також Болгарію, Грецію, Туреччину. Курорти цих країн – найзатребуваніші цьогоріч.
Безперечно, що події на Сході України і проведення АТО вплинули на діяльність і розвиток туристичної галузі. Адже переважно наші тури закордонні і вони пов’язані з виїздом людей за кордон. Часто потенційних туристів зупиняє саме мобілізація. Важко спланувати тур, бо в будь-який момент людина може отримати повістку і відповідно потрібно анулювати тур, змінювати плани і т.д. Звісно ж, і до України туристи бояться їхати. Важко пояснити їм, що бойові дії відбуваються на відстані 1000 кілометрів. Для іноземних туристів, які почули слово «Україна», літній відпочинок у нашій країні відпадає. Тобто, якщо в минулі роки в нас були туристи з Ізраїлю, Угорщини та інших країн, то зараз свої плани і напрями вони коригують. А ось на теренах України, наскільки мені відомо, найпопулярнішим є відпочинок в Одесі. Але організовують його зазвичай не через туристичні агенції, а самотужки. Це так званий «дикий» відпочинок.
Із втратою Криму ми втратили важливий туристичний сегмент морського відпочинку в Україні. Звичайно, більшого розвитку тепер набудуть Чорноморські курорти (зокрема, такі, як Одеса, Коблево, Затока, Херсонщина). Але, слід відзначити, що після втрати Криму, значно популярнішим стало Закарпаття. І це радує. Адже на Закарпатті розвивається такий вид відпочинку, як тур вихідного дня. Якщо раніше кияни, приміром, на травневі свята, День Конституції (коли є кілька вихідних днів) їхали в Крим, то зараз вони обирають Карпати і Закарпаття. Заповнюваність поїздів у ті дні – стовідсоткова, і це говорить про те, що в цьому плані й наш край отримує якийсь поштовх. Та й загалом Карпати для туристів є цікавими. Бракує тільки хорошої інфраструктури, а дороги – то, як і завжди, болюча проблема. Щоправда, є декілька курортних зон європейського рівня, але то одиниці. Проте жителів нашого району ними особливо не зацікавиш, вони, як правило, приваблюють туристів з інших регіонів України. А що стосується останніх подій у Мукачеві та проведення спецоперації, що сколихнули не тільки наш край, але й усю державу, то позитиву від цього в аспекті туристичного сезону на Закарпатті абсолютно нема. Нам навіть із-за кордону телефонують люди і всі в курсі, що в Мукачеві щось відбувається. Звичайно, вони це бачать у більш жахливих тонах, як воно є насправді. Як наслідок, Закарпаття отримує таку собі антирекламу. І навіть ті люди, які відпочивають у санаторіях та на базах відпочинку, з пересторогою хвилюються, мовляв, чим ця спецоперація закінчиться?..
До речі, цими днями новий губернатор Закарпаття Геннадій Москаль зібрав в облдержадміністрації всіх представників закарпатського туристичного ринку. Зібрання проводилося з метою вияснити реальний стан цієї галузі і відповідно намітити певні плани розвитку. Надіємося, що новий губернатор краю розуміє, що для Закарпаття туризм – це один із основних пріоритетних напрямків. Тішить, що він планує його розвивати.
Ганна КОБАЛЬ